obsažnou, anonymní poznatek, neosobní formulka; celek bytosti jest zpravidla neznám a zneuznán. Nepřetržitá souvislá tradice naší novově'ké vědy neobsahuje více než pět čtvrtstoletí, a již nyní můžeme pozorovati, že její první tvůrci a budovatelé pozbyli v živém národním vědomi bezpečné jistoty a trvalé jasnosti. I pro literárního vzdělance zůstalo z přísně kritického dějezpytce Gelasia Dobnera a z horoucně opravdového jazykovědce Fortunáta Durycha pouze úctyhodné jméno; ba, přes veškeré úsilí Gebauerovy vědeoké školy, uniká stále větší měrou zraku neozbrojenému odborným poznáním velká a zářná stálice, jakou jest Josef Dobrovský. Ano, bez jakékoliv nadsázky možno tvrditi ještě více: i druhé mohutné vědecké pokolení, jež jmenujeme buď školou Jungmannovou neb romantickou, ustupuje nepřetržitě do studené historické dálky. Jediný Palacký, kterému osudem výjimečně dobrotivým přáno přečkati zároveň s J. E. Purkyní všecky vrstevníky, účastní se posud duchově našeho národního života, jako politik, národní filosof, dějepisec, organisátor. Sotva však by mohl někdo prohlásiti totéž o jeho velkém blíženci Pavlu Josefu Šafaříkovi, neb i o samém patriarchovi národní vědy české, Josefu Jungmannovi, třebaže nejeden časový zjev nasvědčuje tomu, že Jungmann, právě jako před nedávnem Dobrovský, bude slaviti velkou rehabilitaci, ať nedím literární zmrtvýchvstání. Jubilejní výročí učenecká zadržují alespoň na čas tento neodvratný postup upadání v zapomenutí a mizení ze živé tradice národní, podaří-li se při nich oživi6 alespoň zčásti postavu učencovu a myslitelovu v jejím osobitém svérázu. Když právě před padesáti roky zhasila zákeřná a osudná tma mozkové choroby jasné a klidné světlo velikého ducha šestašedesátiletého Pavla Josefa Šafaříka, dovršovala u nás i v ostatním Slovanstvu své životní dílo romantická generace učenecká, 270 jejímž Šafařík byl zvláště skvělým představitelem. Věda osví-