PAVEL JOSEF ŠAFAŘ1K UČENCI mizejí daleko rychleji ze živého povědomí národního než básníci. Jejich vědecké poznatky, získané nejen úmornou odbornou prací, ale i logikou celé osobnosti, přejdou průběhem let v obecný majetek národní a stanou se po čase samozřejmými a anonymními. Jedno, dvoje pokolení vychová svůj intelekt, někdy i svou povahu jejich methodou, jež byla učenci právě tak nutným výrazem personality, jako jest sloh básníkovi; když však pokročilá věda dospěje k účinnějším cestám hledání, a zjišťování pravdy, odvrhnou se překonané methody nejinak než zastaralé, nepotřebné stroje. Zastarává-li a upadává-li tak rych le v zapomenutí to, čeho učenci bezpečně a úspěšpě dosáhli, jaký krutý a předčasný osud asi očekává teprve onu část myšlenkového jejich života, která patří v oblast podmínečných domněnek a osobně platných předpokladů? Snům básníků náleží snad větší skutečnost než většině našeho »reálního« poznání smyslového - hypothesa učencova, ačkoliv sepředena jest z téže vzdušné látky a ačkoliv jest vykoupena stejnou obětí vnitřní nezbytnosti, jest vůbec pokládána za prchavý přelud, za rozplývavou chimeru; potomstvo zříká se jí co nejrychleji. A tak po dvou, po třech pokoleních zbývá z učence v povědomí ná~ rodním nanejvýše jméno, vyslovované s úctou namnoze bez- 269