znam věd pomocných, poznává záhy těsnou souvislost studia jazykového se studiem historkkým, ano, stává se byť diletantsky nejen českým, ale i slovanským filologem, ne pouze předmětem studia, nýbrž též láskou srdce. Vše to souvisí co nejtěsněji s jeho styky literárními a vědeckými. Zprvu účastní se s německýmikrasoduchy redakce lžikritického pražského listu »Neue Literatur«, avšak ani jeho osvícenství, ani jeho české cítění, nevydrží dlouho v tomto sousedství. Ani v opravdově osvícenském, leč vídeňsky němčícím orgáně ctitelů Sonnenfelsových, »Prager Gelehrte Nachrichten«, není mu volno; s nově získaným příznivcem Ignácem šl. z Bornů a s vynikajícím šlechticem Františkem Josefem hr. Kinským pečuje o zřízení nového střediska a nového orgánu vlastenecko-historických snah pod záštitou šlechty. I stává se předním z členů »Soukromé Společnosti«, před chůdky ně to »Královské české společnosti nauk«, uveřejňuje v jejích německých »Rozpravách« řadu kritickodějepisných úvah: o počátcích slovanského písma, o staročeském kalendáři, o dějinách pražské university, o církevním zpěvu v Čechách, o českých mecenáších atd. Z těchto studií, jichž themata namnoze byla módními problémy tehdejší vědy, dobře poznáváme jak ducha Voigtova, tak ducha učenecko-šlechtické Společnosti. Kritické methody osvícenského dějezpytu slouží k tomu, aby se rozněcovala láska k dávnověkosti české a slovanské, aby se vyvracely názory, že Čechové neměli kultury, aby se budilo národní vědomí; nejde tedy jen o české poznání rozumové a naukové, nýbrž i o hlas srdce. Doba Jana Nejedlého a Josefa Jungmanna se vším svým citovým vlastenectvím zvolna se v předtuchách rýsuje. Nejinak jest i ve velkých dvou dílech Voigtových z oboru dějin literárních, v latinsko-německých »Effigies virorum eruditorum atque artificium Bohemiae ac Moraviae« (»Podobizny učenců a umělců českých a moravských« 177.3 a 1775) a v la- 265