MIKULÁŠ ADAUKT VOIGT CHoDEc, míjejíCÍ' skupinu piaristicicých budov na nároží Příkopů a Panské ulice, které mrtvým svým klidem lhostejně čnějí do moderního ruchu velkoměstské třídy, sotva si uvědomí, že v této architektonické směsici dobrých barokních tradic a strojeného klasicismu odehrávalo se kdysi významné dějství našeho vědeckého a národního obrození. Piaristský řád pražský, který v XIX. věku se úplně poněmčil a v tomto duchu vychovával i českou mládež gymnasijní, zaujímal v poslední třetině XVIII. století, za doby osvícenské, důležité místo v oněch historických a filologických snahách, které byly vlivuplnou průpravou obrození literárního a vlasteneckého. Na rozdíl od zkostnatělého a zpátečnického Tovaryšstva Ježíšova, které stále pracovalo v duchu protireformačním, přiklonili se »Otcové pobožných škol« po příkladě učených benediktinů k modernějším směrům vědeckým a jmenovitě v dějezpytě a vědách pomocných zahájili nové období kritického zkoumání a srovnávání látky, nahromaděné ve značném bohatství již od časů Balbínových. V pražské koleji žil »otec kritického dějezpytu českého« Gelasius Dobner i zakladatel české numismatiky Mikuláš Adaukt Voigt, k našim piaristům patřil též proslulý místopisec Jaroslav SchaUer, abychom uvedli alespoň nejproslulejší členy »řádu milovaného Musami«. 281