ažk epigramatičnosti, ale jindy libují si v pohodlném a působivém rozvádění; někde shrnují velké, leč bezvýznamné partie pHběhové do krátkého odstavce, a opět jinde sledují je v stupňo'vaně důraznosti krok za hokem; na oko vypravují široce, volně, bez přestávek, a najednou překvapí dějovým paralelismem, baladickým refrénem, přímo rytmovaným členěním příběhu. Nechtějme si to zapíTati: právě tyto dary a prostředky chyhí' naší soudobé próze, která znovu a znovu upadá do nebezpečí marinistické dekoračnosti a malátné rozvleklosti. Ve chvílích, kdy se situace stává kritickou, každý lék má býti vítán, a byť by i jeho vigneta nebyla právě moderní a líbivá ... nedopusťte proto, naši umělci prózy, aby pohádky poklesly na pouhou četbu mládeže a na předmět odhorného zkoumání národopisců. U911.) '160