A chceme-li zůstati v čistě literární oblasti dějin obrozeného národa, kdy životopisec nemusí již zápasiti s tolika mezerami, pro~ plétat se tolikerým dohadem, doplňovati svou kombinací celá léta vůbec nedoložená, marně i tu ohHžíme se po velkých pomnících biografických. V poslední době bylo arciť mnoho pracováno: srovnávací dějezpyt literární, moderní methody kritické, filosofický rozbor ideí rozložil významné zjevy národního obrození na hlavní prvky, zařadil je do pravé jich myšlenkové souvislosti, srovnal je s obdobnými nebo příbuznými jevy cizími, slovem, vykonal velkou práci analytickou. Kdežto v sedmdesátých letech žák a tlumočník velkého dějepiseckého umění anglického, Václav Zelený, pokusil se skvělým způsobem na základě tehdejšího poznání vědeckého postaviti vůdčímu duchu národního obrození, Josefu Jungmannovi, životopisný pomník, nedostalo se v naší době, tolik a tak usilovně se zabývajíCÍ< právě národním obrozením, takového památníku ani Palackému, ani Šafaříkovi, ani Čelakovskému. Jenom někteří> veřejnými sympatiemi zvláště zahrnovaní, jednotlivci upoutali i po této stránce pozornost literární; máme životopis HavHčkův, máme dvojí pokus o biografiSvatopluka Čecha; za to dva hásníci tak milovaní a v nejkrásnějším smyslu slova stále živoucí, jako Neruda a Zeyer, čekají posud na své životopisce, kteří by napsali báseň jejich života. Pravím výslovně: báseň života, jako jsem svrchu mluvilo umění životopisném. Pouhý kritický rozbor, pouhá učená methoda, shledávající podrobnosti, sestavující dohady a možnosti, rozkládající osobnost na její prvky, dojista tu nestačí. Život každého z nás má svůj epický obsah, ale má i svůj zvláštní rytmus, má, jako hudební skladba moderní, svoje vůdčí, znovu se vracející motivy: je-li potřebí psychologa, aby vše to zjistil, je-li potřebí básníka, aby vše to slovem a slohem zachytil, jak by nebylo potřebí spojení obojí té vlohy, jde-li o duši složitěji organisovanou, ja kou jest umělec, učenec, tvůrčí osobnost vůbec? Báseň života bás- 251