šením a s božštější inspirací než na ,díle svého lidského žití. Nezapomenutelná slova, která v sváteční den pronesl kmetský Ibsen ke svému druhu a zároveň i protichůdci, stařičkému Bjornsonovi: »Tvým nejkrásnějším dílem byl tvůj život!« - slova ta mají obecnější platnost, než by se na první poslech mohlo zdáti. A kdo z nás ví, zda kdysi nezmizejí romány Tolstého v literárním dějepise a jeho nábožensko-ohrodné snahy v dějepise hohosloví, kdežto jeho život, tak naprosto se kryjící s jeho osohností, i nadále bude přitahovati a poutati jako skvělý příklad mravní epopeje? A právě jako bychom těž~o pohřešovali Goethův vlastní životopis »Pravda a háseň«, třebaže v podstatě jest pouhým zlomkem, tak příští pokolení jistě sáhne po velkých budoucích biografiích Bjornsona i Tolstého s vděčnou pietou; vždyť již dnes Birjukova kniha o Tolstém potěšila tak mnohé, ačkoliv musíme na ni hleděti jen jako na průpravný náčrt pro životopis velkého slohu. Životopisná literatura u nás v Čechách jako soustavně vzdělávaný a promyšleně pěstovaný druh slovesný zůstává stále spíše zbožným přáním než skutečností: to, co máme, jsou pouhé náběhy neb ojedinělé výtvory, stojící osamoceně a mimo literární řadu vývojovou; rozhodně však ani zdaleka neodpovídají tomu, co při stávajících slovesných poměrech u nás dalo by se očekávati. Nemají-li naše novější politické dějiny, na více než na dvě století naprosto přetržené, takřka velkých osobností, neprojevil-li se náš tak mladý hospodářský a technický život posud mohutnějšími individualitami, nejsou dojista naše duchovní dějiny bez výrazných postav, a ty bez krásné své životní historie. Pohlédneme-li do minulosti, ptáme se v úžase, proč posud nebyla napsána česky velká biografie Husova, Blahoslavova, Komenského, jejichž život, tak epicky rušný, tak dohově barvitý, do takových výšek světového ovzduší se tyčící, rozhodně nepů 250 sobil menší silou než jejich nauka, jejich spisy, jejich snahy?