1889 (SS. XIV., str. 95 až 101), kde Husa a jeho soudce Poggia a Žižku zaplétá do burleskního hovoru telefonního. Ve své studii nepřihlížíme ovšem ani k těmto causeriím ani k úryvkům jiných feuilletonů, v nichž Neruda píše vtipné a řízné poznámky k různým příhodám při oslavách Husových. 5 Zcela podobně také v posledním feuilletoně, jejž mu Neruda věnoval, když 9. února 1890 horlivě, ale bezobsažně vybízel k účasti ve sbírce na pomník Husův (SS. XIV., str. 196-200). ft O lidově-propagační hře Tylově soudil Neruda na tomto místě i dříve u příležitosti provozování v Novoměstském divadle 12. srpna 1866 (Kr. Sp. III., str. 169 a 170) mnohem přísněji a odmítavěji než soudcové z doby poslední, z nich na př. Jar. Vlček (»Nové kapitoly z dějin literatury české«, 1912, str. 48-57) pokusil se přímo o rehabilitaci kusu. Neruda byl duch příliš kritický, aby při rozboru básnického díla pro ušlechtilou tendenci a hutnou náplň myšlenkovou přehlédl nedostatky formální - a těch hra Tylova má příliš mnoho. HAVLíčKOVA KRITICKÁ MEZIHRA 1 Havlíčkovy kritické stati čtou se nejpřehledněji v třetím svazku Quisova vydání nepolitických SpiSU Havlíčkových v Laichtrově sbírce »Čeští spisovatelé XIX. věku«; bohužel, ani uspořádání, ani poznámky, ani úvod neopravňují edice, aby slula kritickou, natož definitivní. Jan Jakubec podal v »České literatuře XIX. století« poučný přehled Havlíčkovy kritické činnosti i jeho estetických zásad; Emanuel Chalupný ve svém »obrazu sociologickém a psychologickém« postihl a zdůraznil duchaplně a originálně Havlíčkovu vlohu polemickou i jeho umění invektivní; Jiří Polívka statí »Havlíček a Rusko«, otištěnou v Sborníku Masarykově, vrhl nové světlo na genesi Havlíčkova soudu o Rusku a Slovanstvu a přispěl tím i k výkladu vývoje Havlíčkova kriticismu. DOJMY A MEDITACE NAD LYRIKOU HEYDUKOVOU 222 Psáno k osmdesátým zrozeninám básníkovým dne 7. června 1915.