K prostřednímu oddílu tuto citovanému vztahuje se asi též zápisek z Máchova deníku z r. 1833 (téhož vydání str. 319): »Bitva na Bílé hoře Maria,,; Tábor; - Píseň »Pojďte (siel) boží bojovníci«; pak »Svatý Václave, vojvodo České země«. Rozumím-li správně tomuto zápisku, měla každá z písní karakterisovati jednu stranu bojující, zpěv mariánský katolíky, píseň »Ktož jsú boží bojovníci« (Mácha písně patrně neznal, ač text její otištěn již r. 1808 v Rulíkově »Učené Čechii« a r. 1815 v Hromádkových »Prvotinách«) protestanty; chorál »Svatý Václave«, podobně jako hlas zvonu v prologu tragédie, měl přivésti vyrovnání rozporu a záruku jednoty národní. 3 Takto pronikavě vyložil komposiční organisaci románu F. X. Šalda v studii »Karel Hynek Mácha a jeho dědictví« na str. 65 knihy »Duše a dílo« 1913. 4 Uved. vydání díl 1., str. 17. (»Křivoklát«, kap. II.) 6 Tamže str. 51 a 52. & Tamže str. 54. 7 Tamže str. 48 a 49. 8 Tamže str. 49. B Tamže, díl II., str. 251 a 252. 10 Sabina otiskl je v Úvodu povah opisném vydání Máchových děl z r. 1862 na str. LXXVII-LXXX. 11 Také našeho tématu dotýká se F. X. Šalda na str. 106 a 115 citované studie »M. Jan Hus v moderní poesii české«, soudí však o románu »Křivoklát« podstatně jinak než naše poznámky. III. Mistr Jan Hus u Jana Nerudy. 1 Vliv Meissnerův na naši poesii zasloužil by si rozboru zvláště podrobného a pečlivého. Jan Neruda přejal od Meissnera dvě základní myšlenky, které po prvé zaznívají v třetím oddílu »Knih veršů« a posléze docházejí velkolepé a mystické obměny v »Zpěvech pátečních«: národ čes 220 ký obětoval se za celé člověčenstvo; velký zápas, jímž národně i spole-