sateli pravdivosti ve vztazích obou pohlaví, pozornému sledovateli celého hnutí feministického byla ženská otázka nejdražší a nejpevnější skutečností, opravdovou věrou životní, podstatným kusem osobního náboženstvÍ. Artuš Drtil byl z těch čestných, řídkých mužů, pro něž neminul ještě rytířský věk, kladoucí si za pýchu a radost zápasiti za ženu; právě jeho význačná mužnost cítila v sobě i polaritu ženskou ... a tak jeho statečná klání za ženu byla zápasy o vlastní, nejdražší, statky. Nad jiné krvavě a bolestně cítil Drtil, rodák ze severní Moravy, naši národnostní otázku; menšinový boj cukal celou jeho bytostí; Bezruč byl mu mnohem více než básníkem ... škoda, že neprojevil se tu nějakou rozsáhlejší statí! Ovšem, novinářské články Drtilovy psány jsou takřka bez průpravy: jeho politické vědomosti neměly ani historického pozadí, ani právnického prohloubení; národohospodářský a sociologický podklad chybí vesměs jeho projevům o ženské, dělnické a mravnostní otázce; a neznalost lidí, veřejných útvarů, zemí, dovádí nejednou k čirým naivnostem ... ale komu platí výtka, že Artuš Drtil vždy zůstal diletantem? Sotva jemu samému, jenž četl, studoval, pracoval celé noci, jenž si osvojil veškerou českou novinářskou i beletristickou produkci od let devadesátých, jenž snažil se informovati vždy znovu ke každému tématu? V pozůstalých spisech najde se též samostatný oddíl prací Drtilových, jenž jest nadepsán »Morálka veřejná a žurnalistika«. V něm jest Drtil nejrázovitější, ať mluví o reformě krajinského tisku, ať podává zdrcující kritiku pohlavního života v mládeži, ať bičuje poměry na vojně, ať zabývá se otázkou honorářovou. Zde píše o poměrech, jež ho sama hnětly a trýznily, zde čerpá z plnosti pravdivého a podrobného poznání, zde horlí a burácí, ironisuje a sarkasticky vytýká, zde vrhá před čtenáře nejen kus bezprostřední skutečnosti, ale i kus krvácejícího, 216 uraženého a poraněného, leč vždy poctivého srdce. A dlužno do-