samouk Drtil, jenž neměl akademické průpravy, celé písemnictví stále jen ve vztazích k přítomnosti, k jejím bolestem, k jejím touhám, k jejím nadějím. Proto studoval na rozebíraných dílech slovesných především jejich ideje, životní tendence, kulturní hodnoty, a teprve v druhé řadě jejich uměleckou formu, třebaže občas při odsudku, zvláště začátečnického veršování mladých ochotníků, projevil dobrý cit pro zákony stavby a pro odstíny slohu. Nikdy nebyla mu literatura absolutním uměním odepiatým od ostatního života, nikdy nedovedl uctívati ryzí ideál estetický. Jako sám po léta oddaně a neúnavně sloužil určitým kladným zájmům společenského obrození, národní pravdivosti, prohloubení mra v_ ního, tak očekával to od veškeré literatury: byli v podstatě právě tak tendenční kritik jako velký V. G. Bělinský na Rusi nebo H. G. Schauer u nás, a tam, kde pro své mravní pathos, pro tvůj junácký zítřek našel přilehlý slovesný výraz, byl důstojným jich dědicem. Snad právě proto stál Drtil novinář nad Drtilem kritikem. Zaujat ve své duši široce založené všemi otázkami veřejnými, odpovídal na ně rád a horlivě. V tom, že dovedl se rozohniti pro každý problém dne a hodiny; v tom, jak rychle a bystře uměl svůj názor formulovati a popularisovati; hlavně však v tom, že stál za svým míněním cele a statečně, bez výhrad a ohledů 0 byla trojí legitimace jeho jako žurnalisty. Byl hotova schopen psáti novinářsky o všem; nic mu nebylo příliš malicherným a všude uměl se povznésti k všeobecným hlediskům. Jeho články o studentské otázce, které prozrazují velmi jasně jeho společenskou příslušnost, mají širší dosah. Jeho zprávy o ochotnických představeních a krajinských výstavách, z nichž mluví k nám redaktor venkovského listu, usilují o stanoviska skutečné kritiky umělecké. Hlavně však jeho studie o ženskt otázce, i když vycházejí z událostí a podnětů efemerních, jsou daleko více než pouhá služba dni a chvíli. Rigoristickému hla- 215