osudem; ztratil dovršení vývoje své mužnosti, po které práhl a pro kterou byl předurčen jako ocel pro kalení ... Ale přece my ztratili tehdy více: nebyl to jen spisovatel a kritik, duch bystré analysy a mluvčí břitkého slova, ale horoucí a věrný, poctivý a nadšený dělník kulturního zítřka, našich společenských nadějí. Literární pozůstalost Artuše Drtila, vydaná půlčtvrta roku po smrti mladého zápasníka, jest stejně spravedlivá k Drtilovi literárnímu kritikovi jako k Drtilovi žurnalistovi. Artuš Drtil, jenž v 17-18 letech byl hotovým spisovatelem, přihlásil se do literatury jako kritický žurnalista. Miloval knihy velkou, ale neklidnou, téměř nervosní láskou, která touží spíše po mocných vzrušeních a živých podnětech než po věrném a tichém oddání se; dovedl se rychle a prudce začísti do knihy, vyňal z ní okamžitě její podstatné rysy, rozřešil si snadno poměr k ní, a odkládal ji zase jako plástev zbavenou medu, aby se k ní více nevrátil. Nečetl však knih pO'vrchně a nesoudilo nich mělce: často překvapil přesnou a soustavnou rekonstrukcí myšlenkové stavby románu, povídky, essaye; nejednou uhodl jasnovidně ukryté záměry autorovy; mnohdy obnažil velmi důvtipně churavé a vadné kořeny díla líbivého a populárního. Měl nevšední dar kritického obeznámení se: třebaže nestudoval soustavněji cizích literatur, nebyl nižádným, byť ·dosti odlehlým zjevem uveden v nesnáze a v nejkratší době rozuměl mu důkladně; jak šťastně se orientoval sám, tak šťastně dovedl orientovat i čtenáře. Nestačilo mu, aby psal informační zprávy, v každé sebe kratší jeho literární poznámce jest kus rozboru a kus soudu; v šťastnějších chvílích črtával i synthetické podobizny posuzovaných spisovatelů. Nikdy však nesledoval v kritických svých statích historických cílů a genetických konstrukcí, ani tam ne, kde šlo o větší úseky literární nebo o celé uzavřené zjevy. Kdežto filologicky školení adepti kritiky stávají se po čase dějepisnými kvietisty, kteří vše 214 spolehlivě vyloží a všemu moudře přiřknou oprávněnost, pojímal