a naplnitele jeho vůle«. A velmi podrobnou a láskyplnou analysou doložil dále, kterak Březina dovádí až na samý kraj možnosti stilový a:bsolutism, v němž obraz jest sám sobě účelem, jako samostatná, svéprávná náhrada za vnější svět ... Metoda obrazivě melodická, jež jde od Rousseaua přes Máchu, jest dovršena. Sloh romantický jest dožit a vyžit, aby ustoupil umění novému, nadosobnímu a chorickému. Kruh jest naplněn a uza v vren. Studie o Březinovi stojí na nejkrajnější výspě knihy Šaldovy, odkud se otevírají daleké výhledy nejen do vlnícího se moře umění, ale i do zelených lučin a lesů života a do modrých horizontů věčnosti. Šumění roztoužených perutí rytmuje její poslední odstavce. Zdá se, jako by i kritik ve shodě s nejdražšími figurami své knihy chtěl nadobro opustiti oblast romantismu, kde vyrostlo jeho mládí. Podají příští jeho díla mapu těchto letů do zemí budoucnosti či další zúčtování s romantickými zkuše nostmi života a osudů? (1913.) 211