studiích, ale pomíjeje několik menších, chci ukázati pouze k oběma chloubám svazku, k článkům o Máchovi a Březinovi. Tyto nejrozsáhlejší a nejbohatěji doložené stati patří těsně k sobě: nejhlubší básník naší minulosti klade otázky, na něž nejhlubší básník přítomný odpovídá, arciť svým, o více než o tři čtvrtiny století zralejším uměním. Karel Hynek Mácha prokreslen jest u Šaldy jako typická figura romantická, či přesněji řečeno, jako sama romantická tragika. Jeho disonance osobní stupňují se v příznačnou nemoc romantickou: v dualismus platonský, v svářící se dvojí děs, děs marné vzpomínky a děs z příští nicoty, v solipsismus nihilistický a pesimistický. Ve chvíli, kdy Máchovi kyne možnost vykoupiti se z těchto hrůz i mravně, nadosobní lásk,ou k trpícím spolutvorům, Mácha hyne ... , ale intuitivnímu blesku Šaldovu jest možno osvítiti i ono vteřinové vykoupení romantickou filosofií soucitu, známou z Vignyho neb z Leopardiho. Méně zlomkovitě provedl dílo oS'f.Pboditelské Mácha umělec, jejž jako čirého romantika určuje stejně záliba pro disonanci vznešenosti a grotesky jako bojovné jeho zaujetí proti pevným genrům; nejkrajnější rozpory smiřuje Mácha slohem hudebně sugestivním a obrazem svéprávným - hle, romantický stil jako vzdušný, oblačný most nad pekelnými propastmi. Čteme-li za studií o Máchovi bezprostředně stať o Otokaru Březinovi, máme přímo dojem »koloběhu stejnosti«: tak paralelně komponoval F. X. Šalda vnitřní drama obou lyrických metafysiků. Ovšem, co bylo u Máchy stručnou nápovědí, jest u Březiny rozvedenou symfonií; kde Mácha tušil a dohadoval se, tam Březina ví a prohlubuje; jestliže se Mácha zajíkal, podává Březina pleno básnických varhan. Šalda ukázal krásně, jak ona láska k trpícím spolutvorům, kterou oba básníci přemohli temný solipsismus, mění se u Březiny v světlou víru »v člověka vyššího, vykoupen ce a vykupitele svých menších bratří, ne vzbouřence 210 proti Bohu, jako tomu bylo u tolika romantiků, nýbrž posla jeho