loze Ibsenova či Zolova. Kulturní a mravní sílu kritikovu měřil bych vždy podle stupně porozumění, podle intensivnosti odvahy, podle pathosu soudu, jimiž hodnotí umělce své země a své doby: tu jest intuice stejně v sázce jako jeho mravní integrita, jeho schopnost perspektivy stejně jako jeho smysl pro karakterističnost. Nebo mluveno konkretně: architektonické umění knihy »Duše a dílo« projevuje se vlastně tím, jak dovedl Šalda svůj ústřední problém vyložit a řešit na zjevech domácích. A tu poučuje každé nové ponoření se do essayů Šaldových, že ani jedna z portretovaných hlav českých není bez vztahu k vůdčí otázce knihy, ať se stránky estetické či psychologicky-dynamické. Na Boženě Němoové nic nezajímá Šaldu více než statečný po kus, překlenouti romantickou rozervanost srdce »čímsi, co jest sice stvořeno z látky skutečného života, z jeho prvkův a živlův, ale k jeho podobenství«. Pokusy překonati romantický dualismus jakousi dekorační harmoničností vysledoval Šalda stejně u Svatopluka Čecha jako u Jaroslava Vrchlického, ale shledal správ' ně, že jest to namnoze pouhá harmoničnost rétorů a dialektiků, kteří i jako umělci leckdy místo stilu podávají jen řečnictví a dekoraci - rozuměj v dílech, která přes zevní úspěch značí nej slabší část jejich tvoření. A prázdnotu srdce neukojeného neb rozdrážděného nosily ve své hrudi podle Šaldovy bystré intuice dvě básnířky, jichž pravidelný soud neřadívá k romantikům. Kdežto však u Terézy Novákové mění se tato ironická a pesimistická koncepce v prudce vášnivý protest, jenž patheticky rozbuřuje a k lidské velikosti vzpíná její poslední velké skladby, mění zprvu trpká a temná, a posléze sladká a jasná Růžena Svobodová tento romantický odboj v tvůrčí kritiku společenskou, »jež nemůže stanouti na slovech, nýbrž musí pokusiti se o opravu života podle příkazu snu a ideje«. Mohl bych takto naznačit umělou instrumentaci základního motivu knihy i na ostatních 209 14