ální podstatu a příčinu onoho základního rozporu duší romantických - estetik koná spíše dílo statické, psycholog však promHá svár a spor dynamický. Rousseau, jehož dva nejvzácnější nálezy jsou hudební rytmus v próze a nové pojetí přírody, protrpěl se k těmto dvěma léčivým, omlazujícím a jednotícím jistotám teprve tehdy, když poděšen byl })nepochopitelnou prázdnotou svého srdce, někdy neukojeného a jindy přesyceného a rozdrážděného halucinacemi a chimérami štěstí«. Pro tuto rozeklanost, pro tuto anarchii nitra bohatého a hrdého našel Rousseau jediný lék: ne skutečnost samu, ne empirickou přírodu, nýbrž její hudební transposici, jednotící kouzlo rytmu. A tajemný tento nález Rousseau odkazuje vší poesii romantické pro celé století. Ještě Flaubert, který vrhl v životní sázku celou pýchu romantiky a prohrál ji, jest obdobou Rousseaua, jak Šalda sugestivně dovozuje v studii o prvních fázích jeho tvoření. I on strádá a hyne chorobou romantickou jako kdysi Jan Jakub, ale oč letálnější jsou její příznaky! Romantický dualism proměnil se u něho v beznadějný atomism, romantický sen o umělci jako· o vášnivém tvůrci hodnot předpodstatnil se u Flauberta v nihilistickou jistotu člověka teoretického, vidoucího všude jen iluse, stín, páru; smutek srdce neukojeného životem přechází zde v hnus mozku, který životem pohrdá. A hle, tyto hrozivé disonance přece budou překlenuty po romanticku, po rousseauovsku: jedinečné a konkretní slovo, absolutní stil, který neopisuje skutečnosti, nýbrž nahrazuje ji, zachraňuje Flauberta, uvolňuje jeho tvůrčí pudy, činí život jeho nejen snesitelným, ale hrdinsky velkým. Avšak dílo, které odtud vzniká, není již romantické. Než nevidím vlastní velikosti kritikovy v tom, jak se umí postaviti k vůdčím zjevům cizí inspirace kulturní a literární, byť se to dělo s takovým bystl'Ozrcrkem, jímž Šalda se zmocnil samého 208 tragického tajemství Rousseauova či Flaubertova a v menší roz-