moderní romantiky Rousseau i její marnotratný syn Flaubert, její malebný levoboček Zola i náb()ženský pastorek Huysmans - nebylo lze voliti případy typi,čtější. Zdá se mně, že byla to též moderní kritika francouzská, znepokojená romantikou jako životní otázkou národní, kdo Šaldu v poslední době podnítil znovu se vrátiti k těmto krvavým a bolestným motivům moderního vývoje uměleckého. Útočně duchaplné invektivy Lemaitrovy na Rousseaua a pronikavá polohistorická polemika Lasserrova proti romantismu francouzskému zmocnily se svou nakažlivou, v podstatě studenou a pohodlnou skepsí na některý čas ducha Šaldova; ještě v čtvrté a páté kapitole »Moderní literatury české« soudí a odsuzuje Šalda romantiku s tohoto odmítavého hlediska, pod jehož tradicionalismem a klasičností šklebí se aristokratická maska střízlivého rozumu. Avšak tento zápor, obsažený i v úhrnném soudu »romantická revoluce nebyla positivním ziskem, ale byla nutností«, nemohl Šaldovi trvale vyhověti, jako vůbec symptomatický význam pro jeho duševní vývoj má úsilí probojovati se od pojetí záporného ke kladným hodnotám. Kniha »Duše a dílo« hledá právě tuto kladnou hodnotu umění romantického. V úvodě zavírá F. X. Šalda vlastní jádro knihy do věty: » V absolutním stilu romantickém, v obraze, který neopisuje, ani nepřipomíná skutečnosti jevové, nýbrž nahrazuje ji a znovu vytváří vlastními prostředky idealisace rytmické a melodicky harmonické jako samostatný svět, svéprávný a svézákonný, nalezl jsem naplnění samého jeho tvůrčího postulátu, tvůrčí překlenutí jeho základního dramatického rozporu.« Hle, vůdčí motiv, dle něhož kniha jednotně komponována. Motiv ten instrumentuje Šalda ve svých podobiznách a medalionech dvojnásobně: jednou jako kritik estetický, který pečlivou a pronikavou analysou slohu svých básníků zjišťuje, pokud přispěli k uskutečnění tohoto ideálu romantického; po druhé jako psycholog, jenž buď intuičně nebo na základě dokladů důvtipně interpretovaných hledá individu- 207