býti zbrani dvojsečnou a cítíme, jak kritik, chce-li se vyhnouti těmto Skyllám a Charybdám, musí se leckdy ozbrojiti nejen proti své době a proti analysovanému autoru, ale i proti sobě samemu. Nemíním stavěti studie věnované mladým literátům hloub, než stojí podobizny uměků cizích neb básníků starších generací. Naopak, Šaldova propracovaná stať o Březinovi a jeho prudká a pronikavá kritika zjevu Mrštíkova jsou pravými skvosty literární analysy. Březinu portretovaly pochopení, obdiv a láska; všude mezi řá,dky chvěje se pyšná radost, že generace, k níž kritik se počítá, našla tak absolutního mluvčího svých kladných hodnot. Tento essay koncipován jest úplně dramaticky: Šalda pokouší se interpretací myšlenkovou, rozborem slohovým, ale i rekonstrukcí etickou dovoditi, kterak O. Březina krok za krokem překonává máchovský dualismus životního pocitu a vědomí marnosti, dualismus, který přímo do duše poety vkládá nutnost dialogisace. Stupňovitě jde kritik s básníkem za jeho úsilím objektivace, končící prvopočátečné tóniny něžných sympatií a citové touhy kladem, heroismem, vytržením a nadšením z hromadného objektu, a ježto Šalda jest především kritik umělecké f~rmy, dovozuje posléze, že Březina překlenul přes nejnesmiřitelněji zející propasti života a vesmíru duhový most metafory. Tu velká láska řídila velké pochopení, velká oddanost inspirovala velkou jistotu postřehu, velký klad duše kritikovy postačil letu kladných křídel poetových. Studie o Mrštíkovi vyznívá negací, ba odmítnutím díla českého naturalisty, které bylo dle Šaldova soudu pouze »možným, ale pomíjivým stupněm k útvarům příštím a provisorní oklikou ke krásným tvůrčím činům budoucím«; ale tato negace, ven a ven chrabrá a mužná, vnitřně nezbytná a esteticky osvobodivá, zrodila se u Šaldy z oněch bolestných zápasů duše kriti kovy, o nichž čteme v »Bojích o zítřek« pregnantní diagnosu: 201