schopnost, která vyvrcholila »Dětmi čistého živého«? V těchto studiích, kde Šalda provádí kritiku s krajní přísností, podmíněna jest intuice mravně estetickou snahou osvoboditi se od autora, překonati ho, vyspěti v jeho škole k vyšší volnosti názoru životního a uměleckého. Pět z podobizen věnováno jest té generaci mladší, jíž Šalda sám náleží; myslím studie o Antonínu Sovovi, Otokaru Březinovi, Růženě Svobodové, Haně Kvapilové a Vilému Mrštíkovi. Intuice tu prýští ne-li z lásky a z jistoty, tedy dojista z naděje a důvěry, že ideje, za nimiž kritik stojí celým životem, našly v díle umělců pravý a plný výraz. Něco z této naděje a jistoty hrá růžov}'m leskem jitřních červánků na stranách analysy: nejednou úmysl jest vzat za dílo, náběh za realisaci, touha za jistotu; přísná a historická sonda statí o Vrchlickém a Čechovi musí ustoupiti nástrojům shovívavějším; námitky jsou leckdy potlačeny neb vloženy do vedlejších vět a dvojsmyslných epitet. Tvůrci nového pathosu Antonínu Sovovi, jehož vůdčí místo v nové poesii české vymezil tak přesně vedle Otok ara Březiny, prominul Šalda dialektické a řečnické hry, které právem vytkl poesii Čechově. Při rozboru posledního období Růženy Svobodové zatajen jest při oprávněném obdivu jejímu bohatství psychologických typů leckterý nedostatek, jehož Šalda zpravidla nepromíjel představitelům pokolení staršího. Ačkoliv kritik po_ světil tu dílu Růženy Svobodové dvě prohloubené stati, které přesahují, svým rozměrem studie o Čechovi a Vrchlickém dohromady, nenašel přece místa, aby naznačil, že románovým skladbám básnířčiným chybí namnoze dramatická objektivace a soustředění; že lpěním na modelech a příliš podrobnou malbou ovzduší hlásí se uprostřed básnické syn these naturalismus dosti primitivní; že l"ada karakterových typů - mezi nimi většina povah příznačně mužných - zůstává nedostupna jejímu dušeslovnému umění. Zde 200 uvědomujeme si, že intuice, inspirovaná láskou a nenávistí, může