ností uměleckých, s nimiž dlouho a intensivně žil, s lllmlZ se vyrovnával jako odpůrce neb jako obdivovatel, které pro něj znamenaly kus osudu, vývojový vzestup neb konečně umělecké úskalí. Sám romantism, který v knize rozebírá a hodnotí, nebyl mu nikterak chladným jevem dějinným, nýbrž problémem nejvnitřnějším, tragickým zážitkem, někdy holubicí Svatého Ducha a jindy upírem. A jak napiaté byly Šaldovy vztahy k osobnostem, které v knize portretuje! Hledím-li pouze 'k soudobým českým hlavám, jejichž plakety skládají svazek přítomný, pozoruji dvě skupiny, odlišné příslušenstvím generačním. Jedny z hlav, Svatopluk Čech, Jaroslav Vrchlický, Teréza Nováková, jsou representačními zjevy onoho pokolení, proti němuž F. X. Šalda jako kritický vůdce a mluvčí kriticky reagoval, od něhož se duchově osvobozoval, vůči kterému hlásal otevřeně nutnost dalšího, odchylného, odstředivého vývoje. Proto stojí krajně kriticky, obranně a výbojně, nejednou i s příkrým chladem, proti těmto jevům. Dekoračního a harmonického rétora Svatopluka Čecha -leč zd až opravdu vyčerpána jest podstata osobnosti Čechovy touto karakteristikou, jež odsuzuje? - nazývá v jeho typičnosti přímo kulturním a uměleckým nebezpečím. Odklon svůj od básnického slohu Jaroslava Vrchlického definuje jako akt sebezáchrany od zhoubné cesty české poesie, avša:k což znamenal Vrchlický pro naše básnictví především jen vpád zápa,dnického Slova, které vleče ke svému třmeni přivázanou racionalistickou ideu, oblečenou v pestrý kroj, ale vyhublou a zpleněnou, jak Šaldův tvrdý a přísný essay vykládá? Dospívá-li k obdivu části básnického díla Terézy Novákové, činí tak proto, že básnířka od řazení jednotlivin, jež kritik pokládá za nedokonalý stupeň umění, postoupila k obecné a zákonné komposici románové a tak vysoko předstihla své detailní a popisné vrstevníky; než nezjednodušuje Šalda zjevu Te rézy Nová:kové poněkud, zdůrazňuje-li v něm skoro výlučně onu 199