rem Máchových obrazů, jeho metafor, epithet, sloves a se stejně důmyslným rozborem Březinovy metafory, jeho oxymora, jeho představových paradoxů, s odbornou analysou jazykových prvků verbalismu Antonína Sovy nebo s tématickým řešením psychologických ženských postav Růženy Svobodové - a na prahu knihy stojí trpělivá a zevrubná stať o genetických podmínkách »Nové Heloisy« Rousseaoovy, vesměs partie tak bohaté ve snůšce a tak důmyslné ve výkladu materiálu, že by byly sebe přesnějšímu filologu ke cti. Ale pozor: analysa není Šaldovi nikdy sama účelem, nýbrž jen prostředkem, pomůckou, ba řeknu přímo, jen a jen kontrolou intuice, tohoto praorgánu kritického tvoření. A tak, hlouběji pojat, jeví se mi rozdíl naznačené dvojí kategorie článků Šaldových asi v tomto způsobě: v stručných, synthetických statích spolehl se Šalda jen a jen na. svou intuici, na svůj vnitřní hlas, rozpoznávající okamžitě pravdu a podstatu zjevu; v studiích šíře založených ověřil intuici poznatky analytickými, ozbrojil pronikavě dobyvatelský zrak ostře broušenými skly bádání detailního, přezkoumal geniální odhad pečlivou heuristikou. Opět potvrzuje se zde významné slovo citované již konfese: »Kritická osobnost tvoří si methodu a ne jednu, ale řadu jich od případu k případu, dle chvilkových příkazů své citovosti, svého cíle, své nálady, svého pathosu, a po případě i svého rozmaru - a metoda není kritikovi ničím, než výrazem jeho sensibility, trochu koloritem a trochu vyzývavou zbrojí, která se nosí z koketnosti a. z bravury, aby se dokázalo, že i pod ní může se volný duch pohybovat volně a po případě i svévolně, skákat a tančit volněji než dovede někdo, kdo se jí vůbec neobtížil.« Intuice, která jest takto poslední instancí Šaldova kriticismu, nemá však pranic společného s nahodile zběžným a ledabyle chvilkovým postřehem, který příležitostný kritik učiní o tom onom jevu, o lhostejném spisovateli, o knize sobě úplně cizí. 198 Šalda zmocňuje se intuičně podstaty a základu jen těch osob-