ale soustředěného pohledu, bez grisaillí a bez opětovného trmácení modelu: na patnácti stranách tekstu velice hutného rozvádí a se všech stran osvětluje Šalda jediný, velmi bohatý a šťastný motiv, jak životní a básnickou prazkušeností B. Němcové jest až pohádkový, optimistický sen citu o láskyplném sjednocení člověčenstva v lepším světě, kde není vůbec zla. Ale kolik světla a porozumění dovedl Šalda touto cestou zrychleného intuitivního poznání vrhnouti na své postavy! Jak ostře vynikly bytostné kořeny osobnosti Čechovy! Jak nově a zajímavě vyloženy literární začátky Terézy Novákové! Jak vyvolán z mlh a par podsvětí apolinský zjev Hany Kvapilové, že přímo slyšíme melodii jejího hlasu, vidíme měkký pohyb její ruky! Zcela jiného karakteru jsou podrobné, propracované, analy ticky opřené studie druhé řady, mezi nimiž tři stati, o Rousseauovi, o Máchovi, o Březinovi, stojí nesporně nejvýše, a ježto navzájem nejedním rysem souvisí, mohou býti pokládány za typické příklady posledního stadia Šaldova vývoje. Jmenovitě Máchu a Březinu, v nichž Šalda vidí dva bratry různého věku, dva tragické dualisty, napovědce problémů a rozřešitele jich, stu duje takměř stejnými prostředky. Analytická výzbroj Šaldova jest zásadně jiná než ta, s níž naši literární dějepiscové vychá zejí k výbojům a porážkám. Šaldu hrubě nezajímá ani filiace látek, motivů, ideí, ani analogie a závislosti od předchůdců neb vrstevníků; Šalda jest lhostejný k umělcovu poměru k dobovým ideím a kulturním proudům - především a skoro jediné analy suje jeho myšlenkové pojetí života a stilový projev této koncep ce. V programní, či snad přesněji řečeno, v zpovědní své stati z »Bojů o zítřek«, nadepsané »Kriti'ka pathosem a inspirací«, řekl Šalda: »Opravdový kritik, hodný tohoto titulu, kritisuje nej prve to, čemu se říká forma, neboť to, čemu se takto říká, jest výrazem a dílem vlastní autorovy tvůrčí potence: jest dílem jeho smyslů.« A tak setkáme se u Šaldy s úzkostlivě přesným rozbo- 197