kulturním, nýbrž především útvarem stilotvorným. I zběžný čtenář postřehne snadno, že podobizny v Saldově knize jsou dvojího druhu. Jedny jsou menšího rozměru, náčrtovétechniky, vržené na papír bez řady průpravných a pomocných skiz; jeden, dva motivy jsou tu rozvedeny; podrobnosti potlačil spisovatel úplně; analytické předpoklady zmizely zcela v provedení synthetickém. Druhé vyznačují se již širším rozsahem, propracováním detailu, analytickou výzbrojí; jsou založeny na zevrubném ba dání stilovém, které se místy stupňuje až k filologickému vyčerpání látky. První vznikly mnohdy z popudu příležitostného, a často zahleděl se kritik při smrti umělce, který mu mnoho, ať kladně či záporně znamenal, soustředěným zrakem do jeho tvůrčího úhrnu, klada si otázku krutou a nutnou zároveň: Co zůstane po mrtvém pro budoucnost? Tak vlastně nekrologického původu jsou láskyplné studie o Teréze Novákové a Haně Kvapilové, které úmyslně předmětu nevyčerpávají, nýbrž naznačují; nad sotva zavřeným hrobem zhodnotil Salda osobnost a dílo Svatopluka Čecha i Jaroslava Vrchlického a zhustil svůj soud o významu Mrštíkově, a i nad totalitou zjevu tří velkých cizinců, Ibsena, Zoly, Huysmanse, zamyslil se v hodině exekvií. Přes tento příležitostný podnět a tento namnoze improvisační vzrůst nehonosí se Salda neprávem, že obsáhl všecko podstatné a zachytil vnitřní typický postoj těchto zjevů; ale tyto nekrology, které nejsou ničeho vzdálenější než eložI, mají vedle toho ještě jiné kouzlo: figury nesou ještě nervní a vzrušenou bezprostřednost života, a přece jakousi historickou perspektivu dálky; kritik dává dojem, že s postavami žil, věřil, pochyboval, přel se, nesouhlasil, ale přece již je kreslí tak, jak hudou na ně hleděti naši nástupci a potomci po padesáti letech. Příležitostná jest i teplá, až milostná stať o Boženě Němcové, kterou vyvolalo padesáté juhileum její smrti r. 1912; půvabná tato báseň v próze jest velmi příznačná 196 pro ony studie Šaldovy, kde pracoval dle jednoho rozhodujícího,