II. NEZNÁM v naší slovesnosti mnoho knih, v nichž by individualismus byl prožit a domyšlen s takovou důsledností jako v Šaldově »Duši a díle«; jest tam přímo vyhnán do tragické krajnosti. Hned v úvodním slově stojí na význačném místě věta: »Konečným cílem literární historie musí býti, vystihnouti to, co ustavuje jedinečnost zjevu literárně dějinného, a ne toho, co jej váže s jeho předchůdci a vrstevníky a co jej jim připodobuje.« I nepíše Šalda ani dějin literárních proudů, ani genealogie slovesných skupin; nepodává psychologie a krasovědy básnických škol ani synthesy jednotlivých období. Kreslí podobizny a modeluje medaliony. Jestliže přece při zjišťování, popisu a soudu zjevů jedinečných, jaksi mimoděk a cestou aposteriorní, zjeví se mu psychologické rysy příbuzenské, neopomíjí jich ovšem, nýbrž sleduje je s jakousi zdrželivou bázní, aby konečně se odvážil zjišťovati vyšší jednotu mezi individualitami různorodými. Na tom zakládá se Šaldovo pojetí romantismu v tomto díle, pojetí důmyslné a kriticky velmi plodné, avšak podniknuté s jakýmsi vnitřním studem, s ostychem teoretikovým, že se tu ruší vysoké božstvo jedinečnosti. Ale zase privatissimum Šaldovo: zákon, dle něhož druží Šalda jednotlivce v hromadný útvar, jest princip slo hový; romantismus mu není ani zjevem sociálním, ani hnutím 195