jde v jádře o principy etické, o dva řešitele mravní obrody, očištění, vykoupení, 'O dva zhodnotitele pravdivosti a celosti karakternÍ. Oba, urputně mlčícího velmistra i líbezně interpretující žačku, postihuje Šalda právě v tomto etickém ohnisku, z něhož u jednosměrné tragédky vychází očistný jas a u rafinovaného tragika nazelenalý, náhle osvětlující, ale pak vražedný blesk: pro obě studie, pro stříbřitý pastel o Haně Kvapilové i pl'O temný lept ibsenovský, zrál Šalda nad Carlylem, Kierkegaardem, Ellenou Keyovou. Nejen pro ně: i tam, kde dotýká se s obdivem výchovného významu románů Růženy Svobodové nebo její klad~ né etiky, jež »nezakazuje nic, zato však přikazuje posvěcení a vykoupení všeho«, nebo kde proti Zolovi zdůrazňuje úsilí mladé Francie překonati »povrchovou realitu jevů a opraviti a vzdělati tento nedostatečný, ubohý, podvedený a oklamaný svět v skutečnou říši života, pravdy, síly a lásky« - tu všude stojí Šalda na půdě, jíž si dobyl v druhém svém vývojovém sta,diu. Mýlil by se arciť, domníval-li by se kdo, že Šaldovi postačí již sama tato mravně karakterní kriteria; v umění stávají se mu hodnotami teprve tenkráte, když jest jich užito také a zejména na zákon formový a stilový, jejž vyznává Šalda i tentokráte jako Absolutno. Hana Kvapilová nejeví se mu naší jedinečnou ibsenistkou snad jen pro sourodost mravní inspirace s Mistrem, nýbrž »poněvadž byla více herečkou, silnější a ryzejší herečkou než její vrstevnice«. A na Ibsenovi samém obdivuje se Šalda na konec přece jen stilové čistotě, formové velikosti, básnické logice. »Ibsen jest z těch velikých skeptiků a nihilistů, kteří, jako ve verši Leopardi a Leconte de Lisle nebo v próse Schopenhauer a Flaubert, milovali dokonalou a definitivní formu podivnou vášnivou láskou, o níž nedá se dosti přemýšlet. Čím jim byla - jim, jimž byl život a svět tak málo? Náhradou za něj? Nedobytným hradem, zbrojí, chránící od jeho zrady a níz kosti? Poslední ilusí? Nebo cítili se jí povinováni svým zoufa- 198 \3