úzkost prudčeji než na onom místě »Moderní literatury české«, kde se Šalda táže, proč česká reformace byla tak málo přízniva uměleckému tvoření; zde staví v příkrý protiklad křesťanství oddané a pokorné, trpné a kvietistické, a umění a poesii, jež »mohou vzniknout jen tam, kde život je cítěn jako nejkypivější radost, jako šílené štěstí a zázračný dar milostný, nad nějž nelze představit si nic vzácnějšího«. Tento spor však v »Dmění a náboženství« jest statečně překlenut. Šalda, poučen Pascalem a ruskými mysliteli ze školy Dostojevského, chápe nyní, že také pravé náboženství jest sama tragika a sám heroický boj o vnitřní svobodu a nejosobnější jistotu, a že i člověk náboženský »hledá radost, věčnou radost věčného života individuálního a její věčné opojení«. Takto setkala se náboženskost s uměním a s poesií právě na pomezném území, kterého Šalda hájí zbraněmi nejstatečnějšími, v oblasti dramatičnosti a vůle, mravního napětí a vášnivého opojení ¨ to, po čem kdysi mladý bouřlivák prahnul v studiu o »Synthetismu v novém umění«, jest naplněno; pouze věda, jíž druhdy přisuzoval podíl ve výpravě za Absolutnem, jest nyní vyloučena z trigy pádící slunečným letem k Tajemství. Šalda hlásí se v této hluboké studii za uvědomělého theistu, ano za křesťana, ale promyslíme-li způsob, jakým hodnotí různé formy náboženské poesie a jakým pojímá různé druhy konfliktů mezi věrou a uměním, pochopíme, že jeho křesťanství není ničeho dále než uměleckého katolictví Chateaubriandova, jež v osobitých obměnách podědil stejně Verlaine jako Huysmans. I zde podniká tedy Šalda kritiku romantismu, a to důraznější a rozhodnější než kdykoliv jindy, neboť jde o hodnoty, na nichž závisí vše, zdar, ale i zmar duše, vykoupení okamžiku, avšak spolu záruka věčnosti .- Ještě v knize »Duše a dílo« nacházíme však nejeden ohlas druhého období. Přímo časově patří tam obě dramatické studie »Hen192 rik Ibsen« a »Hana Kvapilová«, vnitřně úzce příbuzné: v obou