I druhé stadium vývojové leží dnes překonáno za Šaldou. Jeho etické hodnocení přestalo být přímočarým a otupilo svůj radikalism ve škole psychologických zkušeností. Jeho pathos jest tlumen a ovládán; jeho generalisace jsou odloženy: F. X. Šalda zamítá dnes jakékoliv hromadné řešení jevů uměleckých a zdůrazňuje znovu a znovu jedinečnost. Šaldovy essaye mluví nyní řečí klidnější a tišší; čeho však pozbyly na naléhavosti, to získaly na barvité názornosti, na teplé životnosti. I amatérský sklon k příkladům a obdobám malířským utuchl; znovu po nejedné oklice shledal Šalda, že jeho mateřštinou jest kritika slovesná, v níž může stejně zevrubně soudit techniku jako stavbu ideovou, jsa nad to v poesii sám výkonným umělcem. Výrazem dosažené rovnováhy jest především krásný, samostatný essay »Umění a náboženství«, vydaný až po »Duši a díle«; mužná jistota stře se po jeho nečetných, sporých stránkách. Ale zralá mužnost neznačí u Šaldy nikterak onen klid, jemuž se oddávají duchové umírnění právě při řešení otázek náboženských: dramatický zápas o Boha a o věčnost křižuje svými prudkými blesky nad jedenácti zhuštěnými kapitolkami této osvobozující konfese. Neboť essay jest v podstatě zpovědí o cestách, po nichž Šalda dospěl mystiky naprosto kladné a stojící v službách života; bohatá výzbroj kulturně psychologická a pronikavá analysa estetická jsou tu pouhými pomůckami, aby kritik-myslitel došel bezpečněji k vnitřní své pravdě. Ačkoliv Šalda již za kritických svých počátků zdůrazňoval bytostnou spojitost, ba bratrský svazek mezi uměním a náboženstvím, ač náboženskou inspiraci opětovně označoval za jed-en z nejhluhších zdrojů velké lyriky, ač v různých oblastech kultu i kultury sledoval se zasvěceným pochopením tvůrčí schopnost náboženského citu a uměleckého chtění, přece byl dlouho mučen jakýmsi dualismem těchto duchovních spojenců, které by běžná liberál nost ráda změnila v soky. Nikde neprodrala se tato bolestná 191