»Boje o zítřek« z r. 1905 jsou skladba naprosto jiného rázu a směru než »Duše a dílo« z r. 1913: zde osobnosti, tam problémy, zde architektonika dějinná, tam stavba estetická; zde úsilí o jedinečnost individuality, tam pokus o zjištění obecných zákonů; slovem, dílo literárního dějepisce proti dílu krasovědného myslitele. »Boje o zítřek« zasvěceny jsou typům, kdežto »Duše a dílo« slouží nejpokornější mši (ať zádušní či pontifikální) při oltáři individualit. Jednalo se tehdy Šaldovi o typy velice široké a složité: vedle dialogu, jejž tam vede pisatel s budoucností a jejími kulturními nadějemi, zaznívá a nese děj ještě rozhovor jiný, dialog hrdinného umělce s národem. Kdyby čestný titul knihy vlastenecké byl u nás po právu přisuzován i výtvorům umělecky hodnotným a ne pouze literárním patvarům, které se látkou nebo tendencí vlichocují do obecné záliby, nazval bych tak »Boje o zítřek«; jest to dramatisovaný výkřik touhy po osvobození z naší malosti národní a naší malosti umělecké, výkřik, jejž podivuhodná akustika díla vrací v konečné ozvěně jako výkřik naděje. A v tom souvisí s »Boji o zítřek(( Šaldova knížečka »Moderní literatura česká«, tolik kaceřovaná a tak málo pochopená. Nezdařil se v ní Šaldovi sice odvážný plán původní, totiž uvésti v soulad filosofii národní literatury s vývojovou mapou naší slovesné minulosti a podříditi freskovou kresbu podobizen architektuře problémové - ostatně, na to je knížka pouhým náčrtem. Je-li však stavba dějinná místy zborcena a předpoklady perspektivy namnoze _zcela nahodilé a rozmarné, nepadá tím vý znam oné přednášky, kde pronikavěji než kdekoliv jinde formulovány problémy národní poesie a kde teplým štětcem nahozen nejeden portrét, byť v zkratce velmi smělé - sešit řadí se. opakuji, nikoliv k historické knize »Duši a dílu((, nýbrž k pro 190 blémovým »Bojům o zítřek((.