učené studium moderní malby francouzské? Ničím mene než velkou a spasnou renaissancí smyslů, jimž v období etickém hlas srdce a vůle hrozily utlumením. Šalda, pronikaje k formovému jazyku absolutních sensualistů, jakými na rozdíl od soudobých literátů jsou malíři a sochaři, občerstvoval a ozdravoval své umělecké pudy, jemnil a tříbil svou smyslovou polaritu, pěstil a vychovával svůj instinkt - a nebojme se slova, jež nemá dnes nejlepšího zvuku a v němž přece ukryt jest podstatný rozdíl mezi kritikem posvěceným a kritikem z řemesla, zdokonaloval spolehlivost svého vkusu. A že výsledky byly opravdu kladné a hodnotné, dosvědčuje i to, že v této době se znovuzrozuje Šalda básník, konstruktér postav, symbolik a vykladač krajin, dramatik osudů; zdá se mně, že na př. povídka o »Frau Land, hříšnici a kajícnici«, má dobrý kus malířské inspirace. Žatvu druhé periody Šaldova vývoje obsahují »Boje o zítřek«, kde si podává v bratrském dorozumění ruku hodnotitel kladných a mravních sil života s rozkošnickým poživatelem a analytikem uměleckých esencí. Jest to vedle Březinovy »Hudby pramenů« klasický vzor essayistické knihy u nás: uměleckou empirii - a jistě není náhodou, že zkušenost básnická udržuje tu rovnováhu se zkušeností výtvarnou - zvládl úplně estetik a etik, který nepopisuje ani nevykládá, netřídí ani nezařaďuje, nýbrž především dobývá si vnitřním zápasem - odtud název díla - životních jistot, kulturních nadějí, poctivých cest k Jednotě, jež zjevuje se mu sice stále mysticky, ale, jak sám dí, nyní v mysticismu kladnějším. Jest to dílo naléhavé a pathetické, rozhorlené a přesvědčivé, kde krok za krokem hrozily retDrika a krasořečnictví; leč plnost smyslů, bohatství zkušenosti, rozvaha intelektu zachránily tu všude Šaldu před oněmi bahnitými mělčinami. 189