v mužných letech, vykoupených nemocí, se protrpěl, přiblížila jej vytoužené Jednotě daleko více než temná a mystická estetika útočné mladosti; ale stejně dobře věděl, že k Jednotě té nemůže ho dovésti etika sama (a odtud jeho bytostný a nepřeklenutelný rozpor s naším realismem). A včas zachránil v sobě umělce. Souběžně - a v tomto paralelismu shledávám cosi obdivuhodného - s obrodou etickou rozšířil F. X. Šalda i svou uměleckou říši o celou novou provincii: o cítění, pochopení a poznání výtvarné. Lze těžko říci, zda tento dobyvatelský tah značil více pro Šaldu sama či pro naši kulturu; jisto je, že pro oba měl dosah daleký. Šaldova působnost ve »Volných směrech«, kam se uchýlil po nedlouhé mezihře v »Lumíru«, nepřináší nic menšího než samo zrození české kritiky výtvarné, která odtud nezakládá se ani na krasovědném dogmatismu, ani na historické naukovosti, nýbrž především na mocné výtvarné smyslnosti, na jemnosti a jistotě zraku vzdělaného starým i novým malířstvím a hledícího pod obraz a za osobu malířovu až kamsi na dno samé kultury dobové. To byl třetí Šaldův čin průkopnický. Prvním bylo stvoření moderní české mluvy kritické v mladistvém období, kdy Šalda musil raziti přesné odborné termíny a zároveň vymáhati slohu lyrickému domovské právo v rozboru krasovědném. Druhým takovým činem bylo o něco později uvedení essaye k nám, útvaru to složitého a přece lehkého na pohled, kde umění slovní zcela překonává látku navždy přístupnou, formy to zdomácnělé pouze u národů s vyspělou kulturou; Šalda odvážil se získati essay pro naši slovesnost teprve ve chvíli, kdy v jeho duši oslavila myšlenka oproštěná a zlidštěná sňatek se slohem zoceleným a zjasněným. Čím bylo Šaldovi samému ponoření se do oblasti výtvarné? 188 Čím léta ztrávená ve škole impresionismu? Čím podrobné, až