duše v samo ohnisko svého usilování. Odklání se na čas od románského básnictví, jež bývalo druhdy takřka výlučnou oblastí jeho zálib, a vstupuje do chladné a obrodné lázně myšlení i tvoření germánského, kde mu odedávna byl etický dialektik Ibsen zasvětitelem. Povrhne učiteli své kritické mladosti Tainem a Hennequinem, aby vyrostl při studiu Carlyla a Ruskina; vedle Balzaca a Flauberta přijme za vychovatele v kázni umělecké i Dostojevského. Domyslí těžký problém umění jakožto úkonu společenského, který mu byl dříve jen postulátem. Vyřeší si krvavou otázku národnosti v umění, jejíž tíhu přeloží z oblasti látkové do sféry formové a již učiní závislou od míry karakterních ctností nál'odních. Zahloubá se vděčně a kladně nad účastí ženinou v díle kulturním a uměleckém a na rozdíl od současníků postaví ženu inspirátorku nad ženu tvůrkyni. Přijme pro svou krasovědu z moderní etiky vše, co může jej obohatiti a očistiti: pathos a sílu, čistotu a prostotu, smysl pro novou hromadnou krásu a pochopení inspirace kmenové. Jeho řeč v této palaistře nabude svalů a kovového lesku a pak i mohutné rytmičnosti. Jeho kritický postřeh propaluje se nyní až k mravnímu pratajemství bytosti a děl, a proto uschopňuje se hlavně k hodnocení dramatu. Jeho jistota získaná při luštění problému národnosti opravňuje jej k vystopování bytostných tendencí naší domácí literatury a odtud k tuše jejích budoucích možností. Ale Šalda cítil zcela dobře i úskalí plavby po hlubokých a chladných vodách etiky... a v pudu sebezáchovy hledal korektiv. Proto při myká se v této době tak vášnivě k Nietzschovi, který ho nevede k anarchii, nýbrž k nové, tužší a závaznější disciplině. Proto zdůrazňuje opětovně hrdinství geniovo proti klidnému pohybu mas. Proto podtrhuje tvůrčí čin umělcův na rozdíl od pravidelné práce prostředního člověka. Proto staví intuitivní poznání vždy znovu nad empirii naukovou. F. X. Šalda uvědomoval si s úctyhodnou otevřeností, že etika, k níž 187