i životních kultem a heroismem dokonalé a definitivní formy, absolutního slohu, přísného Haubertovství. Nic nedovedlo nikdy později přehlušiti tento hlas, deroucí se odkudsi z nejhlubších propastí duševních jistot a prozrazující vnitřní prazkušenost kohosi, kdo vsadil celé bytí odvážně a sebezapíravě na jednu kartu, kde krví jest napsáno heslo: věrnost slovesnému umění. Tento motiv zvučí a zpívá Ul Šaldy dnes právě jako před pětadvaceti lety; na konci »Duše a díla« vidíme jej skloněna v obdivu před týmž Flaubertem, který byl uměleckým bohem jeho mládí a zaměstnána zbožnou analysou motivických i psychologických kořenů téže »Výchovy sentimentální«, již vždy miloval jako kus živého osudu a vždy prohlašoval za uskutečnění svých požadavku na román. Najdou se v »Duši a díle« ještě jiná vlákna, souvisící s motivy prvního tvurčího období Šald{)va. Tehdy byl upoután rozkladem francouzského naturalismu prvky duchovějšími, živly hrdinštějšími, potřebami etičtějšími - a odtud temení pathos, s nímž i teď hodnotí Zolu a jeho odpadlíka Huysmanse, dva básníky, kteří dnes mu říkají jen zcela málo, a kteří před lety se mu jevili zlými murami, vs sátými do unikající krve evropského člověka. Sem náleží svými prakořeny snad i nekrolog Viléma Mrštíka, tónem nejodmítavější studie z celé knihy: spíše než našeho naivně pudového naturalistu, v nějž kdysi kladl naděje jako v občerstvite1e a rozhojňovatele stilového, odsuzuje tu Šalda celý směr, představující vpád zolovství k nám. vývojová inspirace, která na samém počátku nového století přenáší stejně Šaldovo lidství jako jeho kritické umění do vyššího a svobodnějšího pásu, má v podstatě ráz etický. Nechci tím snad říci, že by byl Šalda vubec kdy přehlížel a pomíjel mravní hodnoty v umění; naprosto ne: již v samých začátcích byl odpurcem poesie jakožto hry života, jakožto bezúčelného mecha 186 nismu; nyní však staví boj o říši mravní svobody a o volnost