V umění svých českých současníků marně se ohlížel, až na dvě, tři čestné výjimky, po uskutečnění těchto obrodných snah, které se mohly jmenovati stejně symbolismem jako novoidealismem - a co váží více, Šalda v první periodě sám nestačil k vítěznému vztyčení plně obrodných principů. Tíhl k Jednotě a byl jednostranně vyvinutou osobností estetickou. Žádal Synthesu, a musil po důkladné a kruté vnitřní perkusi zjistiti, že trpí sám nemocí Analysy. Snil v poesii o překonání vědeckých prvků organickou silou tvůrčího umění a zajíkal se, již mluvě, termíny odbornými, žargonem psychologické laboratoře, mezinárodní směsicí tvrdých definicí a vzdušných obrazů. Podivně zkřížený a výstředně nelogický sloh jeho kritických začátků, v němž se poeta pře s učencem, lyrik s psychologem a rétor s pisatelem komentáře, prozrazuje plně tuto dobu bolestných nejistot. Šalda znal již tehdy nejen mechanismus, ale i organismus české řeči až drobnohledně, a přece psal nečeskou, kroucenou, absurdní mluvou; uměl postaviti obvětí absolutní, které má stejně pevnou klenbu myšlenkovou jako bezpečné žebroví stilistické, a přece volil raději rozvleklé stvůry medusO'vité, šlo-li o odstín, polotón, dialektickou jemnost; vyrovnal se kterémukoliv umělci českého slova, a byl sám mnohdy jen manýristou. Sám karakterisoval to v povídkově zbarvené zpovědi, nadepsané příznačně »Analysa«, slovy až krutými ve své upřímnosti: »Ve větách protrhaných a nesouvislých, někdy i nejasných ... obalených chiframi matematiky a chemie ... v násilných rudě kolorovaných, do vědeckých tropů stočených slovech ... byla tu nemocná jeho duše... ne líčená nebo studovaná, ale celá, živá, zjitřená jako pod silnými skly správného drobnohledu.« A zde se vrší zdánlivě paradox na paradox. Již tehdejší fa natik slohového individualismu, jenž skladbu i metriku, národní konvenci i mluvnickou přesnost byl hotov obětovati osobní a osobité výraznosti, vysvobozoval se z rozporů uměleckých, ba 185