protivníka přecenivšího síly; hned třpytí se zdobně pracovaná přílba mladistvého jezdce v plném proudu vítězného slunce. Ironisoval-li Šalda tenkráte - a právě tehdy často ironisoval až k sarkasmu - perlil se jeho posměch kapkami divokého a jarého humoru; vedl-li polemiky - a již tehdy vedl je často a rád pro geniální rozkoš z ukrutenství - překypoval v povýšené převaze vtipem a rozmarem; vyvracel-li námitky svých odpůrců - a víme, že si přímo liboval v tom, jak si proměnil většinu českých literátů v nenávistníky neb alespoň závistníky - činil tak s jakousi samozřejmou bravurou. A přece tento mladistvě jarý výbojce, vždy pohotový k útoku a vždy v plné zbroji, nebyl naprosto jasným, vyrovnaným, hotovým duchem: lesklý krunýř věznil srdce raněné chimérou a halucinované tajemstvím. První větší Šaldova studie »Synthetism v novém umění«, kde učiněn smělý pokus povýšiti symbolism na vůdčí princip nového umění vůbec, naznačuje svou atmosféru příznačnými slovy: ))Strom Neznámého hází na lidstvo mraky tmy, které nerozední se nikdy.« A překonav toto období, mluví Šalda výslovně o jeho záporném mysticismu. Prožil-li kdo s tragickou opravdovostí chmurné šeření věku, byl to Šalda. Jako myslitel, jako etik, jako umělec cítil nezadržitelnou krisi oněch positivistických hodnot, v nichž se zalíbilo době protiromantické. Nenáviděl však od počátku kompromisů, nemínil ani na okamžik zadržeti pád přežilých a vyžilých hodnot neb občerstviti je dokonce drobnými melioristickými opravami; již tehdy mu platilo rozhodné: buď - anebo. S trpělivou obzíravostí mozku vysoce kultivovaného a se zaníceným nadšením srdce přístupného nadějím stopoval všecky soudobé pokusy o tvoření nových hodnot uměleckých a ideových, které by vysvohodily nás z moderního atomismu, v nějž se zvrhl vědecký positivism a naturalistická analysa ... usilovalo Jednotu, toužil 184 po Synthese. Leč běda, úsilí to nemohlo býti vítězné!