Etika severská vyznává ještě cosi vyššího nad svéprávnost jednotlivcovy osobnosti. Jest to vývoj, jemuž podléhají nejen lidská díla a jejich technika, nejen instituce a formy životní, ale sama mravnost, sám cit, sama myšlenka. Chválu a slávu vývoje zpívá Sovovo básnické dílo na nesčíslných stránkách, ba co více: dílo to samo ztělesňuje ji v celé své rytmisaci. Antonín Sova nevyspěl k jedinému útvaru myšlenkovému a slohovému, který by sám pokládal za konečný; každý mu byl stupněm k útvarům vyšším. Nestanul jako pravý dobyvatel nikdy u dosaženého, byť dosažení samo bylo vítězným činem a získáním nové provincie; co se mu zdálo hotové, to vyzývalo spíše, aby bylo opuštěno... snad na čas, snad navždycky. Jsou dojista na této vzestupné cestě intermezza lásky, poklidu, únavy; jsou na ní odbočky, vylákané dobrodružností smyslů a rozmarem srdce; neschází tam oklik, které nebyly ziskem. Ale celek řízen jest krásnou vývojovou zákonností, jež vedla Sovu od duševědné zlomkové analysy k pevnému dobovému symbolu, od jemného intimismu až k pathosu nadosobnímu, od utopie k tragické synthese. Krásná vývojová zákonnost, vnitřní nutná jednota, organická plnost osobnosti slučují životní dílo Sovovo ve vyšší celek, jehož konečného závěru, jehož úhrnného vyvrcholení nemůžeme ještě dnes dohlédnouti. Každý z nás před tímto dílem může opakovati slova z »Rhapsodie o lípě«: »A stojím a dumám a věřím dnes v nezvratné vítězství všeho, v růst, květy další i zrání i bytí ... « (1914.) 182