často v »Lyrice lásky a života«, v tomto svazku poesie čistě důvěrné a krajně nedůvěřivé v zkrváceném svém pesimismu, kreslí Sova v sebeironii toto gesto jako nicotný pohyb dona Quijota: »Já vrátil se Však ztratil duše, jež zrádně tak jsem opustil.« »Míjely louky Moří nespatřil ... Dech lesů vyvál, den se rozšeřil .... « Co přehlušilo hlas posledního reka Ibsenova? Lavina. Co zabránilo Nietzschovi dopěti dityramby Zarathustrovy? Šílenství. Zoufalství a zápor hrozí všem severských etikům na cestě k Absolutnu. Také Antonín Sova zná tuto číhající Sfingu, která mu klade hádanky na křižovatce, kde se sbíhají cesty jeho Etiky a jeho Kritiky. Ale zde jsme u posledního tajemství osobnosti Sovovy, které snad souvisí co nejtěsněji s jeho plemenným původem. Germán domyslí záhadu až na konec, padni co padni - Ibsenova misantropická negace, Nietzschovo tragické sebezbožnění jsou dvě propasti, kde leží rozdrcené oběti Sfingy. Slovan však prchá před Sfingou v poslední chvíli, prahne po stisknutí lidské ruky, po teplotě živé krve, po dechu bližních, když se sám a sám octl tváří v tvář necitelnému prostoru a sfingovitému problému. Dříve než ve smrti vyznává toho, qui est Deus caritatis, sestupuje k lidem, jihne, objímá. A proto dílo Sovovo nikdy nedospívá k čirému záporu, k sebevražednému samotářství, ke kriticismu provedenému až po ukrutenství. Po »Vybouřených smutcích« - »Údolí nového království«, po »Lyrice lásky a života« - statečné »Zápasy a osudy«, plné kooperativní a solidární lásky, i klidné »Žně«, smířené se životem. »Nemá ráj lidský konce, není v něm zániku slunce, není ho bez tvorů, které jsme zplodili, mladí, silní v bouřném sil jaru ... « 181