s kolébkou reformační myšlenky, moderní hlasatel činorodé vůle s mrtvou půdou ponořenou v tvrdý spánek. Jest možný návrat k domovu, do údolí všech údolí, k teplé hlíně, kde tkvěly jeho první kořeny rodu a mladosti? A s bolestí odpovídá si Antonín Sova: bez sebeoklamání není návratu. Tu však snuje se dialog druhý, jenž, začat v »Květech intimních nálad«, nedozněl jistě »Zápasy a osudy«, dialog s Prahou, kam vypial básník korunu svého života a svého díla, dialog, v němž slova břitkého soudu a přísné bolesti přecházejí ve vyznání lásky a v šepot naděje v odboj a vývoj, v příchod lepších zástupů, které přejmou pochodně z našich rukou, aby je podávaly věčnosti ... Praha, kde odehrálo se básníkovo »Vzbouřené Mužství a Poznání, Láska a němé Pokání«, roste ve visionářský symbol národní důvěry poety. Kdo k tomuto velkému symbolu se protrpěl a promiloval, kdo paladium to zachránil v praskajících plamenech zoufalých zkoušek a na studených vlnách hrozivé pochybovačnosti, kdo sám se obrodil chrabrou věrou ve věčné hodnoty kmenové a plemenné, toť nesporně veliký a statečný básník národní. * Neklamným znakem etikovým není program, nýbrž vniterná nutnost zmocňovati se světa zbraněmi mravními, osudové určení pěstiti v sobě hodnoty a síly etické, vrhati denně do víru života svou napiatou vůli. Nebylo právě snadno Antonínu Sovovi postaviti se takto ke skutečnosti. Psychické ústrojenství určilo jej, aby chytal jevy a klamy svou přejemnou organisací smyslovou, aby se díval na koloběh světa jako na strašně složitou a strašně napínavou hru dojmovou a barevnou. Mohl zůstati estetem. Slovesná tradice, z které vyšel a která dosti dlouho zatěžovala jeho vývoj, sváděla jej, aby ukrýval svou osobnost za studenou a věcnou metodu, aby popisoval a přisvědčoval v soucitu a v lidském chápání. Mohl ustrnouti na genrovém realismu. Do- 179