všude jinde, kdekoliv Sovovo srdce se vzněcuje úzkostmi a problémy národnostními, zmocňuje se naší sympatie a našeho souhlasu plamenný řečník vášnivé síly, rozbouřené citovosti, útočné překotnosti, který o pýše a o ponížení svého plemene nemíní, nechce, nedovede uvažovati v klidu a v rozvaze poEtického myslitele. Ale přežene-li se bouře rozhorlení, sesednou-li se zpěněné vlny otřásající výmluvnosti, pak vysvitne, že Sova řeší si otázku svého národa docela jinak, než činívali vlastenečtí básníci staršího pokolení: ne historicky, ne tradičně, ne pouze jazykově neb právně, nýbrž v podstatě sociálně a mravně. Až sem proniká jeho etický požadavek; národnost jest Sovovi jednotou rasově a jazykově souhlasných individuí, která zavazuje k věrnosti témuž ideálu pravdy a poctivosti, zaručujíc jedinci osobní svobodu a chráníc jej před kletbou otroctví. Tak prolnul osobnost Sovovu myslící a zápasící duch Severu, že každý životní vztah se mu zjevuje jako dramaticky napiatá jednota volnosti a závaznosti, individualismu a etiky, vůle a osudu. Jak přísný to učitel energie národní, jak nepřístupný pohodlným kompromisům, jak obrněný proti krutovládě fráze a proti svodům citlivůstkářství! Mýlil by se každý, kdo by v patriotické lyrice Sovově, která od meditace povznáší se až k řečnické fuze a od invektivy rozkřídluje se až k prorockému vidění, hledal pouhou odpověď vznětlivého sensitiva na otázku, již mu nahodile, ale naléhavě klade plynoucí či vzbouřená chvíle; daleko, daleko hlouběji skryty jsou kořeny Sovovy poesie o národu a pro národ. Již v časných knihách Sovových zaslechne ucho pozorné a citlivé dvojí dialog básníkův, rozhodující o samém smyslu jeho života. V hodinách soustředěné samoty a citového posvěcení mluví Jihočech Sova se svým rodným krajem, mimQnáhoženský bás 17 8 ník se zemí Husovou a Chelčického, sensitiv houroucího srdce