v »Dobrodružstvích odvahy«, vůbec neustává dialog sociální etiky se sociální kritikou. Slovo sociální má zde zvláštní, velmi restringovaný význam: Sova není ničeho vzdálenější než soda~ lismu a kolektivismu; i v tom jest synem severu: zná mravnost pouze individualistickou, vidí v hromadném pokroku toliko nutnou odbočku, aby mohla se zrodit čestná a hrdá, pravdivá a věrná srdce myslících a tvůrčích jednotlivcův. * Sovova Etika: všichni bohové zemřeli, všecky vlídné iluse vzaly za své, přísná němota záhrobí a prázdnota vesmíru obkličují člověka, avšak ten chová v prsou zákon vyšší starých bož~ stev a jistší dávných věr, zákon to vlastní odpovědnosti, mravního sebeurčení, svéprávného osudu. Buď, člověče, jemuž příroda vložila v hlavu odvahu k myšlení a do svalstva možnost zápasu, poslušen toho samoprávného zákona, a budeš svoboden, šťasten, staneš se otcem nového života a tvůrcem vyšší svobody! Ale kritický nerv Sovův zadržuje individualictického myslitele před běžným bludem této autonomní morálky - Sova, jenž našel hymnický vzlet a visionářskou linii pro budoucnost vystavěnou na Brandově přikázání: »Buď vždy sám sobě věren!«, ironisoval slovem bodavým a veršem kárným nesčíslněkráte požadavek Peera Gynta: »Dostač vždy sám sobě!« Sovův konstruktivní individualismus - jest na hony vzdálen od Stirnerova destruktivního solipsimu - miluje na člověku především schopnosti kladné a tvůrčí, možnost rozdávati a oblažovati, dar křísiti a podpírati při pochodu, umění raziti cesty a zázračnou moc měniti kameny v chlehy. Ze souhrnu těchto požadavků rodí se Sovova slastná utopie, říše, kde kraluje Duše a kde se perlí Studny Nadějí, slovem jeho Údolí Nového Království. Ale tu se prohouzí Sovova Kritika a klade své torpédo pod 176 koráh rozjetý do optimistických moří Budoucnosti. Kritika ta