v přednostech i v bludech stál tak blízko jako prave on; nadarmo nepřipomínají dopisy Slavíčkovy na tak mnohých místech Herbenův »Hostišov«: oba mužové, v podstatě krevnatí, prudcí a naivní naturalisté, bloudí po mlhavých a tendenčních cestách dějinné ideologie, která je odcizuje vlastnímu, ryzímu já. Posléze nejzajímavější dušeslovná kombinace: profesor Jaroslav Goll přítelem Slavíčkovým. Sotva kdy přitáhly se v duševní oblasti dva póly protilehlejší: profesor Goll, na skrze duch intelektuální, kulturně projemnělý, něžný a křehký až k změkčilosti a nerozhodnosti, zakotvený cele v evropském světoobčanství - malíř Slavíček jen a jen instinkt, prudký a nehorázný primitiv, vázaný a podmíněný výhradně českým prostředím krajinným a životním. A přece vyvinul se mezi učencem a umělcem krásný poměr přátelský. Rozhodla tu Gollova vždy svěží ochota vnímati každý opravdový zjev kulturní, či uchvátil silný a překypující temperament svou takměř živelní mocí zdrženlivého učence? Ať dáme tu či onu odpověď k zajímavé té otázce, pocítíme tichou radost nad uzavřenou již kapitolou z českých dějin kulturních. (J911.) 173