v něm všechno zpívá.« Anebo harmonie v červeni z Oldřichov ce na Voticku: »Linecká silnice je obrostlá jeřáby, - už jsou na mnohých stromech jako rubíny a na ostatních rychle červenají. To je krásné, ani se vypsat nedá - Zvláště když je východní vítr a nebe je nazelenalé - bez mráčků - Jsou to báječné barvy - divoké a harmonické na nejvyšší stupeň možnosti - Co jsou proti tomu korsa květinová; to jsem si dnes myslil, když jsme šli silnicí v po večer, když i slunce připadávalo - Byla přece ta šarlatová barva - césarská ˜ právem.« I v dopisech Antonín Slavíček byl především krajinářem. Kde se pokusil karakterisovati některou postavu, selhalo mu pero: buď pod čerstvým osobním dojmem, nebo pod vlivem stranických informací, neb i z povrchnosti pozorování pravidelně chybil se cíle. Bylo by lze říci, že jeho duševní vlohy, mezi nimiž schopnost dojmová byla nejsilněji vyvinuta, nestačily na tak složitou úlohu, jakou jest proniknutí postavy a povahy lidské. A přece si z korespondence Slavíčkovy odnášíme několik podobizen; myslím na medaliony sedmi příjemců dopisů. Slavíček se jim mimoděk přizpůsobil; proto se tón v knize mění tolikráte. Ačkoliv odpovědi přátel nejsou otištěny, můžeme si snadno zpřítomniti nejeden čin, nejedno gesto, nejedno mínění těchto sedmi přátel malíře-naturalisty. Oba výtvarné umělce, K. Hilberta a M. Jiránka, dlužno arciť pro skrovnost tuto otištěných dokumentů vyjmouti z počtu. Tím více zajímá poměr Slavíčkův ke K. V. Raisovi, jenž byl zasvětil malíře do poznání Českomoravské vysočiny: vděčný Slavíček nepřestává uznávati Raisovy převahy v chápání hlineckého lidu a kraje i za cenu vlastní individuálnosti. Vedle dvou věrných osobních přátel, v nejkrásnějším smyslu, Lad. Janíka a Aug. Švagrovského, stojí Slavíčkův přítel duševní, Jan Herben. Nelze 172 si v současném pokolení pomysliti ducha, který by Slavíčkovi