dokumentech, přiřkla Slavíčkovi právo na to, čeho posud nepřisouzeno ani Josefu Manesovi, ani Jaroslavu Čermákovi, ani Antonínu Chitussimu, od nichž bychom mohli rozhodně očekávati písemné památky širšího kulturního zoru a pronikavějšího pohledu v problémy a methodu malířství. Slavíčkova korespondence, vydaná trochu na rychlo, má daleko větší cenu osobní a kulturní než uměleckou. Kdo by v ní hledal poučná a významná svědectví o malířském tvoření, jaká nabíráme plnýma rukama při četbě listů Milletových, Delacroixových neb van Goghových, odloží dopisy Slavíčkovy zklamán; estetik nechť nesahá po těchto samorostlých impr-ovisacích! Kdo však miluje svérázné osobnosti pro jejich individuální plnost, kdo si dokresluje rád podobiznu umělcovu teplými a důvěrnými rysy, kdo touží po zachycení svérázného gesta a po vzkříšení uhaslého hlasu umělcova, prožije nad svazkem mnoho radostí. Zejména umí-li takový čtenář nakresliti si jako životní pozadí jednotlivcova zjevu kulturní ovzduší jeho doby, ocení dvojnásobně dokumentární cenu Slavíčkových listů. Celá kniha, tak krajně upřímná, tak nepokrytá v sebechválách i sebeobžalobách, tak výmluvná beze stínu apologie, vypravuje totiž o zápasu, jenž se v uměleckém světě českém odehrával mezi důsledným a objektivním naturalismem a mezi citovými i myšlenkovými tradicemi, vstřebanými výchovou, četbou, stranickou ideologií. Antonín Slavíček, prudce vyvinutý člověk smyslového života, obdařený však zcela průměrnou schopností myšlenkovou, byl celým založením předurčen k tomu, aby se stal čirým a důsledným naturalistou. Jeho statečná a pevná ruka měla prostě a bezpečně zpodobovati výsek přírody za výsekem, jak jej malíři podávaly jeho zdravé a zralé smysly; všecko úsilí Slavíčkovo mělo směřovati jen a jen k tomuto cíli. Kde Slavíček zůstal věren takovému naturalismu, byl mistrem - dopisy však nám vypravují, že znovu a znovu se hnal po ně- 169