Na to síly básníkovy patrně již nestačily. Báseň přestala mu býti v těchto posledních okamžicích duševní rovnováhy tvůrčí rozkoší a změnila se v pouhé ulehčení z náhlé deprese, v pouhý výkřik úlevy uprostřed mučivé úzkosti. Mluveno názvoslovím řeckým: básník není již 'JrOI1jT:~~, nýbrž !l/XtvÓ!lIWO~ - neosnuje klidného díla umělecké rozvahy, nýbrž zpívá z běsného roznícení Bohem či démonem. O tom mluví také poslední jeho verše, napsané před srpnovou katastrofou a uzavírající sbírku. Jmenují se »Osamění«. Motiv není zvláště nový. Uprostřed lidského šumu a víru básník pocítí najednou hrůzu naprostého osamocení, ztráceje nadobro smysl své dráhy a jistotu svého cíle; vše volá k němu: prchni, unikni, ztrať se! Pouhá kletba vteřiny, pouhý zmatek okamžení, a přece otřes celé bytosti. Byl to dotek smrti? Byl to přelud smyslů? Byl to stín, přicházející z hlubin věčnosti? Ani když se pak básník zas našel a prošed davem, vrátil se do domova, nedovede se zhostiti hrůz pochybnosti, a volá rozrušen: »Projdeš - o samotě doma proč ti záchvěv pohne rtoma? Slabost chvilky - však ten stín co chtěl věčna ze hlubin? « Poslední dvě slova básníkova jsou citátem z vlastní vítězné mladosti: z hlubin Vrchlického poesie vyšla, do hlubin se opět vraCl. Nejen kniha sama, ale celé básnické dílo Jaroslaya Vrchlického končí se takto vášnivě a temně rozeklanou otázkou, jež se záhadně noří z půlnočních stínů Faustova titanského zoufalstvÍ. Nebylo a nemohlo na ni býti pro básníka již odpovědi. Kniha nechává bez odpovědi ještě problém jiný, jak překonati hrůzný fantóm Damoklova meče kulturou, uměním, lás- 157