ludem náhlého zmaru, který otravuje mu dlouhé roky - odmítá jej jako prázdnou představu bolestných čiv, vychovává se pro resignaci, chce trpět, chce pracovat - nejsme daleko řešení ze »Žamberských zvonů«. Náhle vtrhne jakási hořečná síla zoufalství do monologu básníkova. Ne již odevzdání se výsměšnému osudu, nýbrž vzteklé křížkování s ním; spleť údů a mlhy, ramen a stínů; co verš, to výkřik, co rým, to rána. »J si stará Smrt? Jsi nutný všeho konec? Jsem zvěř? Jsi chrt? Jsem luP? A jsi ty honec? Na úder čekáš jen, na pohřbu mého zvonec?« Posléze sarkasmus jako jediný krunýř proti zlobě sudby: Shakespearův král splynul se Shakespearovým šaškem, aby čelil Moiře. »Nuž tedy viz, jak tobě již se směji! Již zmiz či vis, já dál svou píseň pěji, tu hroznou úzkostí a děsu epopeji!« Také tři balady jsou jakýmsi nezcela souměrným triptychem: troje příšery zatínají svůj kalný dráp básníkovi do duše, Vlkodlak-úzkost, Harpyje-výčitky, Saň-temná smyslná vášeň, ale vždy jejich ohavný útok vzbouří mravní síly v duši, a tak přece svítá osvobozenÍ. Kdežto však temné ony zjevy samy zaklínají prudkou sugescí čtenáře ihned ve svůj kruh, nenabýváme o procesu vykupitelském plného přesvědčení; tyto úsečné verše, projevené namnoze jen asonancí, pouze napovídají, kde by bylo 156 třeba rozvésti celý proces duševnÍ.