Divoká groteska vniká do básníkových motivů a jakoby šklebem umrlčí masky cení se všude do nejvšednějšího života, jehož rozmarně ukrutnou překotnost Jaroslav Vrchlický chce napodobiti rapsodií nebo causerií. V hromadě poloshnilých umrlčích prken na šumavském rozcestíl nachází. básník rozbité a pokažené desky z harfy; neznačí to však pro něho snad osvoboqivý v~kŤik hudby, který se dere z trudné a trapné oblasti zmaru, nýbrž hořké svědectví, jak život vše znesvěcuje, vše uvádí v nízkost a ošumění. Listopad klepe na dveře básníkovy a béře na sebe podivnou podobu žebravého mnicha s nůší na zádech, naplněnou barevnými a bezcennými dary pozdního podzimu, jeřabinami, pestrým listím, zvadlými květy, ba:bím létem, které vrhá před práh poetův; ale fantastický host chce výměnou odnésti ve své nůši všecky marné a pohodlné iluse básníkovy - a ten si s ním posléze připíjí: obraznost snu, divoký let představ, rozrušené mysli, rozmar, tucha a děs proplétají se v paradoxní té básni. Ve všech těchto skladbách bije do očí zvláštní karakter slohový. Jsou to spíše grandiosní náčrty než vyhraněné, definitivní básně; spíše prudké a bezprostřední záznamy z deníku poetova než formově vyvážené kusy zralého a trpělivého umění. Nestačí říci: improvisace; ty nejsou od začátku u Vrchlického vzácností. Ale zde, ve směsi genrů, v překotném střídání rytmů i strofických obrazců prožitek tak útočný a bezohledný přímo brání, aby básník oddal se zasvěcenému kouzlu tvoření a aby podřídil své kypivé já zákonu umělecké rovnováhy - cosi vymrštilo jej z kolejí a zmátlo směr jeho dráhy. To vyvrcholeno jest ve čtveru básní s bájeslovnými symboly, v trojdílné skladbě titulní a ve třech lyrických baladách o vlkodlaku, harpyjích a sani. Báseň »Meč Damoklův« jest lyrické triptych on nestejného rozměru s tragickým námětem: boj s fata_ litou. Básník zprvu cítí dosti sil, aby zápolil s osudovým pře- 1 SS