se filosofický a odevzdaný poutník v katovně, maje obnažený meč hostitelův přímo nad hlavou a uvědomuje si, že podobný meč svědomí stále visí nad srdcem nás všech; tuto nadepsána jest jedna z básní přímo »Meč Damoklův«: ačkoliv osudná zbraň visí na tenounké vlasině, dodává si poeta přece mysli: »Anechť sjede - drží posud ŕ bez bázně já k němu zřím, v meč to zakuklený Osud, Ŕ a s tím se již usmířím.« Temný tento fatalism vystupňován jest pak ve třech stancích téhož cyklu, nadepsaných »Ananké«, které podmaňují stejně reliefností vidění jako drsnou plastikou výrazu: skalnatým bludištěm, které stupňovitě zavíjí se do spirály, kráčí básník, stíhán výsměchem Osudovosti, jež mu svítí kahancem na cestu temnotou a vzdechy, aby v každé zátočině vysykla mu nenávistně do tváře jistotu svého konečného vítězství. Mlčky odevzdává se básník do její kruté vůle, »jak hmyz, jenž obřím rozdrcen jest nehtem, jak vozu kolem hlemýžď malý, slizký« - Tak bylo za doby naprostého duševního i tělesného zdraví básníkova, kdy se přes slunce, překročivší zenit, hnala temná mračna zádumčivosti a stesku. Ale daleko. mocněji do okruhu těchto představ, v nichž se mísí chorobné stavy propukajícího stihomamu s dantovským visionářstvím a v nichž běžné symboly, přijaté z bájesloví, se proplétají s fantomy stísněné úsoby, zakleta jest ona z posledních knih Jaroslava Vrchlického, jež náleží většinou neblahému létu 1908 a kterou poeta pojmenoval příznačně »Meč Damoklův«. Jejím jádrem jsou básně z posledních týdnů jeho tělesného i duševního zdraví, kdy tuchami, úzkostmi, depresemi 148 se hlásilo příští čehosi strašného a osudného, jako by básník