slovÍ. Jeho obraznost těkala v horečném kroužení po proklatých luzích Erebu a Tartaru, viděla stále hnusná hejna Harpyjí, dtila neodvratné zarýváníl vampyrských zkrvácených čelistí, slyšela vražedné údery zuřivých křídel jedovaté saně, lekala se unikajícího ovoce Tantalova. Rekové činu, Theseus, Herakles a Achilles zmizeli, ale místo nich znovu a znovu strašil básníka ukrutný fantóm krále Damokla, nad jehož zoufalou a vinami obtíženou hlavou nepřetržitě se na tenounké vlasině chvěje proradný meč: »A přede mnou se znova zvedá, já cítím, jak mé srdce hledá, ať v snění nočním, shonu dne, a já se ptám: kdy dopadne?« V mužnýůh letech básnického i uměleckého svého rozvoje Jaroslav Vrchlický pohlížel do ,končin podsvětných s klidem a bez hrůzy. Temnou nutnost osudu, valíd se na hlavu lidstva jako balvan Sisyfův, překonával uměleckou rozkoší a vědomím, že pravé lidské štěstí nosíme ve vlastní hrudi (»Ananké« v »Sonetech samotáře«); z hustých mrákot záhrobí, odkud zaznívaj~ kletby a stony, zřel resignovaně vystupovati nové životy (»Hymna Persefoně«); velkou a němou královnu podzemníi říše vítal vděčně a toužebně jako poslední lásku lidstva, v jejímž náručí se spí; sladce a bez únavy (»Quies« a »Zahrada Persefony«); pouze úděl Ixiona, jenž s osudného svého kola vidí a slyší toliko boj a sten člověčenstva, naplňoval jej melancholií (»Pláč Ixionův«). Později v době citové krise básníkovy na rozhraní století zaútočily na Vrchlického po prvé s prudkou neodbytností fatalistické příšery, čehož výmluvným dokladem jest kniha »Žam~ berské zvony«, vzniknuvší vesměs r. 1900. Vedle věnce elegií, který dal sbírce jméno, čte se tam nová řada »Písní poutníka« a bohatý oddíl meditační »Stopy dnů a nocÍ«. Onde probouzí 147