III. D a ln o k I ů v meč. NA STA antických bájí a helénských pověstí prošlo obrazností a poesií Jaroslava Vrchlického: tu v klidné zálibě naivního epika vystihoval jejich svěží dějovou náplň a lemoval ji rozkošnými arabeskami; tu měnil náboženský neb hrdinský příběh v hutný symbol, kterému posvěcoval výmluvnou svou dumu; jindy odíval sladkou Heladu mladých bohů a jejich královských milenek v půvabný a lehkomyslný šat rokokového rozmaru, nacházeje všude hru, rej, maškarádu; nejednou zalidnil po smělém příkladu Goethově antické luhy Peloponesu fantasií romantickou a plesal, když z objetí starověké Heleny s moderním Faustem zrodila se výbojná myšlenka, pádící k slunci, do vzduchu, za nemožností. A pak náhle pobledl, zvadl a zestárl všecek tento helénský svět: olivy, vavříny a tamaryšky stály před očima básníka rázem zestárlého temné a nahé; olympští i pozemští bohové se zachmuřili a přepodstatnili v charé, prázdné stíny; hrdinové, zápasníci a kentauři přestali zajímati zatrpklého poetu, který se . s tváří zahalenou odvrátil od Homerovy, Hesiodovy a Aischylovy říše: velký soumrak božstev a bájí nadešel. V této hodině děsivého šeření a tragické rozluky nalezl Jaroslav Vrchlický 146 vášnivý vztah k temným a příšerným stránkám řeckého báje-