celou městskou správu; jediného muže nikoliv - abbého Giuseppa Pariniho. Vážný a přísný kmet s trikolorou na prsou vstoupí na radnici, kde kypí revoluční kvas a rej. HA po radnice jak tu těkal stěně svým zrakem, jenž se tměl, nad stolem Kristův kříž, jejž vídal denně, dnes po prvé on neviděl. Stál chvíli k slzám dojat v srdci čistém, a ústa se mu zachvěla: HCO udělali jste s občanem Kristem, kam jeho tvář se poděla?« A pak, v oné prudké retorice básnické, plné světla a zare, jakou po Victoru Hugovi dovedl rozpoutati právě jen Vrchlický, řítí se Pariniho obžaloba revoluce, jež zapomněla na lidskost, a vrcholí zbožněním »občana Krista«, tvůrce svrchované humanity; liberalistické pojetí křesťanství, jemuž rovněž pod maskou italskou dal Neruda výraz v statečné romanci o Ugovi Bassim, »mnichu republikánu«, dochází tu grandiosního ztělesnění. Parini v posledním odstavci básně zmlká; jeho obdivovatel, překladatel, dědic, český básník Vrchlický přejímá slovo a pronáší hluboce významnou řadu výčitek svému století, které nezůstalo věrno ideálům Pariniho, nýbrž zabředlo do chyh jeho revolučních protichůdcův. V mocných strofách těch satirik a rétor podávají si ruce, až posléze vytryskne s tragickou silou výkřik meditačního lyrika: 14- HÓ Parini! 'J vůj občan Kristus vlídný z ran sterých znovu krvácí, co Briareus storuký, však bídný, se lidstvo ve tmách potácí!«