vače biblí«, kde Vrchlický praví asi: »Není nesmířitelného á tvrdého Boha, který stíhá až do třetího a čtvrtého pokolení; jest jen dobrotivý a odpouštějící Bůh evangelia. Za hroby nesahá kletba a msta, nýbrž toliko slitování a láska. Předkové, kteří věřili v prokletí zcela neproniknutelné, bloudili; pro kaž_ dého jednotlivce svítá v hlubším mravním řádu možnost individuálního vykoupení.« Tak v umělecky nehotové a slohově roztříštěné prvotině prózy Jaroslava Vrchlického, kde kříží se vlivy domácích vzorů s propukajícími, ale posud nevyhraněnými sklony obraznosti a náladovosti básníkovy, vysloven jest již onen smírný a moudrý humanismus, který nachází pak dokonalý výraz v zralých knihách »Život a smrt«, »Písně poutníka« neb »Žamber ské zvony«. (1912.) 138